MASTER in Didactics and Psychopedagogy for students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder – ADHD – DDAI

In recent years, the Italian school and out-of-school educational agencies have been able to include many pupils with disabilities. The experiences since the 1970s have been decisive and have enabled many pupils with disabilities to achieve important personal goals. However, pupils with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) still cause anxiety.

When teachers and educators are informed of the presence of a pupil with this disorder, they need important and in-depth expertise, taking into account strict educational pillars of reference.

The Master’s course aims to offer people already in possession of specific professional training these skills, necessary for the construction and management of educational and didactic projects aimed at enhancing the cognitive, emotional and relational abilities of people with attention deficit/hyperactivity disorder.

The Master’s course is organised in close collaboration with the Centre for the Study of Disability and Marginalisation (CeDisMa) of the Catholic University and employs lecturers and conductors with extensive professional and specialist experience in the field of the disorder.

The Master will give great importance to direct experiences, carried out in the schools where the students are employed, or at other schools or institutions of the educational system, and during working hours, with certification of the activities by the School Headmaster or the educational coordinator.

✅ Deadline for applications 30.09.2022

✅Start of lessons (Milan campus) – 21 October 2022

✅Duration and structure – 1 year (ONLINE programme)

▶ Director of the Master’s Course in “Didactics and Psychopedagogy with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is Prof. Luigi D’Alonzo.

📎Go to the dedicated page https://www.unicatt.it/master-didat-e-psicop-per-alunni-con-dist-da-def-d-attenz-iperat?fbclid=IwAR3ioWUi9YCsfmOt1CmR_cf-EyDM80SRFpTClWUO9N8pkEtgtiWA7uwbZXs

📎Display and download the poster https://drive.google.com/file/d/1Ph-voRo1Yy20QtKcqBOSdDAxBZrdMr94/view?fbclid=IwAR1o6JYLCA7WWxvM8sgO2HNLYvtgeD6PeCZE3GEem8u071iOtSgx3ahVMdU

In questi anni la scuola italiana e le agenzie educative extrascolastiche hanno saputo includere molti allievi con disabilità. Le esperienze vissute dagli anni Settanta sono state decisive e hanno consentito il raggiungimento di mete personali importanti a tantissimi allievi con deficit. Tuttavia gli alunni con Disturbo da Deficit d’Attenzione/Iperattività (ADHD) provocano ancora ansie.
Gli insegnanti e gli educatori quando vengono informati sulla presenza di un allievo con questo disturbo hanno necessità di competenze importanti e approfondite, tenendo conto di pilastri educativi rigorosi di riferimento.
Il Master ha lo scopo di offrire a figure già in possesso di una specifica preparazione professionale queste competenze, necessarie per la formulazione e la gestione di progetti educativi e didattici volti al potenziamento delle abilità cognitive, emotive e relazionali delle persone con disturbo con disturbo da deficit d’attenzione/Iperattività.
Il Master è organizzato in stretta collaborazione con il Centro studi sulla Disabilità e Marginalità (CeDisMa) dell’Università Cattolica e si avvale di docenti e conduttori con grande esperienza professionale e specialistica nel settore del Disturbo
Il Master darà molta importanza alle esperienze dirette, svolte nelle scuole sedi di servizio, o presso altre scuole o altre istituzioni del sistema formativo, e in orario di servizio, con certificazione delle attività da parte del Dirigente Scolastico o del coordinatore didattico.
✅Scadenza per le iscrizioni 30.09.2022
✅Inizio delle lezioni (campus di Milano) – 21 ottobre 2022
✅Durata e struttura – 1 anno (formula ONLINE)
▶ Direttore del Master in “Didattica e Psicopedagogia con Disturbo da Deficit d’Attenzione/Iperattività (ADHD) è il prof. Luigi D’Alonzo.